Veiligheidsregio Utrecht start met 
inloopspreekuur

Veiligheidsregio Utrecht start met 
inloopspreekuur

Redactie

26 kazernes uit Veiligheidsregio Utrecht openen vanaf maandag 2 mei iedere eerste maandag van de maand hun deuren voor een inloopspreekuur. Burgers kunnen tussen 10.00 en 12.30 uur in de kazerne alle vragen over brandveiligheid stellen. ‘Brandweerkazernes zijn in de ogen van burgers niet vanzelfsprekend een plek om naar binnen te lopen en vragen te stellen. Met dit initiatief proberen we dat te doorbreken. We hopen zo dichterbij onze inwoners te komen en meer vanuit de interactie de brandveiligheid te verhogen’, vertelt Piet van der Vlist, programma-manager van Veiligheidsregio Utrecht.

Het idee voor het inloopspreekuur is ontstaan bij enkele medewerkers van de afdeling risicobeheersing. Van der Vlist: ‘We krijgen weleens mails of telefoontjes met vragen over brandveiligheid. We kregen het idee dat we meer met burgers in gesprek kunnen. Na het succes van Broodje Brandweer vorig jaar, waarbij we mensen voor het eerst in de kazerne hebben uitgenodigd, zijn we op die gedachte verder gegaan. We starten het inloopspreekuur op 26 kazernes, in iedere gemeente is dan één post die de deuren opent. We willen dat zo organiseren dat burgers letterlijk naar binnen kunnen lopen om vragen te stellen. Op een rustige plek kunnen we echt het gesprek aangaan met inwoners van onze regio. Je kunt dan ook beter op de persoonlijke situatie ingaan.’

Met dit initiatief hoopt Veiligheidsregio Utrecht meer zicht te krijgen op de vragen en behoeften die bij inwoners leven. De informatie die we vergaren kunnen we weer gebruiken om bij andere activiteiten van ons programma stimulerende preventie beter in te spelen op de behoefte’, aldus Van der Vlist.

Het inschatten van de animo vindt hij lastig. ‘We beginnen gewoon en zien dan wel hoe het wordt ervaren. Het is een experiment waarbij we goed luisteren naar de feedback die we krijgen. We kunnen ook testen of we met de eerste maandag van de maand wel de goede dag hebben en of het tijdstip voor iedereen goed is. Als blijkt dat er geen interesse voor is, dan stoppen we ermee.’

Andere artikelen in deze aflevering

‘In overleg met elkaar 
bereik je meer’

Dat de impact van brand veel groter is dan alleen de materiële schade ondervinden bedrijven vaak pas op een moment dat het te laat is. Een langdurige sluiting of reputatieschade kan er in het ergste g...