Sneller ter plaatse met Talking Traffic?

Sneller ter plaatse met Talking Traffic?

Jildou Visser

Wat zijn de effecten als verkeersregelinstallaties al vroegtijdig weten dat er een voorrangsvoertuig aankomt? Kun je dan sneller ter plaatse komen? Of heb je dan juist hinder van drukker verkeer doordat weggebruikers die voor je rijden ook groen licht hebben? Het zijn enkele vragen die aan bod komen in de test Talking Traffic van Veiligheidsregio IJsselland.

BR201905-3435TALKINGTRAFFIC

In Deventer leefde bij de gemeente al langer de wens om iets te doen met intelligente verkeerssystemen, laat Ramón Hakvoort van Veiligheidsregio IJsselland weten. ‘Zij zijn in gesprek gegaan met het partnerschap Talking Traffic. Het partnerschap was op hun beurt op zoek naar gemeenten waar ze hun systeem konden testen. Dat was al snel een match. Daarna is de gemeente bij ons gekomen of wij daaraan mee wilden werken.’

Prioritering

In Deventer zijn vorig jaar al een aantal verkeersregelinstallaties slim gemaakt. Dat wil zeggen dat ze zijn voorzien van sensoren die kunnen communiceren met sensoren die op voertuigen kunnen worden toegepast. Ook de voorrangsvoertuigen hebben deze sensoren. ‘Wij werkten al langer met het KAR-systeem. Dat zijn ook sensoren die kunnen communiceren met verkeersregelinstallaties, maar toch zijn er verschillen tussen beide’, aldus Hakvoort. ‘Talking Traffic heeft wat ons betreft een aantal voordelen. In de eerste plaats laat het de verkeersregelinstallaties niet alleen weten dat ze op groen moeten springen wanneer we eraan komen. Het laat de installaties ook weten dat we van de brandweer zijn. Op het moment dat je bijvoorbeeld ook vrachtwagens met gevaarlijke stoffen en openbaar vervoer gaat uitrusten met sensoren heeft dit een voordeel. De verkeersregelinstallaties kunnen, zodra er meerdere voertuigen met zo’n sensor aankomen, prioriteiten stellen. Die kun je zo afstellen dat voorrangsvoertuigen altijd de hoogste prioriteit hebben en dat wij dus ook altijd groen licht krijgen.’

Flitsmeister

Daarnaast kent Talking Traffic volgens Hakvoort nog een voordeel ten opzichte van het KAR-systeem. ‘Talking Traffic communiceert ook met Flitsmeister. Het laat andere weggebruikers die die app gebruiken op tijd weten dat ze aan de kant moeten gaan omdat er een voorrangsvoertuig aankomt. Medeweggebruikers kunnen dus eerder op onze komst anticiperen’, aldus Hakvoort. ‘In principe krijg je die melding bij zowel voorrangsvoertuigen die op dezelfde weghelft rijden als bij tegenliggende voorrangsvoertuigen die je naderen. Die melding kun je trouwens niet missen, het is een behoorlijk lawaai zodra het afgaat.’ Door weggebruikers in Deventer is ook positief gereageerd op de melding van Flitsmeister. ‘We hebben een aantal reacties gekregen van weggebruikers die het fijn vonden, omdat ze door die vroegtijdige melding in een eerder stadium aan de kant konden gaan. Het wordt er veiliger van.’

Ervaringen

In hoeverre brandweervoertuigen in Deventer daadwerkelijk sneller ter plaatse zijn, doordat ze bij verkeersregelinstallaties kunnen doorrijden en doordat medeweggebruikers eerder aan de kant gaan, durft Hakvoort nog niet te zeggen. ‘De test is in december gestart. We hebben sindsdien nog niet genoeg uitrukken gehad om er iets zinnigs over te zeggen. Soms heb je twee of drie uitrukken per week, maar vaak wel met wisselende chauffeurs. Ons idee is trouwens wel dat het vlotter doorrijdt. Doordat de lichten al eerder op groen springen, heb je niet te maken met opgehoopt verkeer dat net begint te rijden, waardoor je moet afremmen.’

Koppeling CityGIS

In Veiligheidsregio IJsselland wordt momenteel gekeken naar de volgende stap. Hakvoort laat weten dat het een wens is dat Talking Traffic ook kan communiceren met CityGIS. ‘Het zou een groot voordeel zijn als, zodra onze route wordt ingeladen in CityGIS, Talking Traffic ook precies onze route weet. Op die manier kunnen ze nog eerder en slimmer zorgen dat we zo weinig mogelijk verkeer tegenkomen op de weg en dat we de hele route groen licht hebben.’ Of die mogelijkheid er komt, weet Hakvoort nog niet. Hij heeft de wens bij Talking Traffic neergelegd. Zij zijn op dit moment in gesprek met CityGIS om de mogelijkheden te verkennen.

Gemeente

In hoeverre andere regio’s ook gebruik kunnen maken van Talking Traffic is volgens Hakvoort afhankelijk van de gemeente. ‘Zij moeten ervoor zorgen dat verkeersregelinstallaties worden voorzien van sensoren. Daarnaast is het verstandig om te kijken op welke route je het gaat doen. Op het moment dat je in je verzorgingsgebied veel drukke routes hebt met veel verkeersregelinstallaties, dan raden wij het zeker aan.’

Door Jildou Visser, Fotografie: GINOPRESS

Andere artikelen in deze aflevering

Stuur jouw brandweer vakantiefoto’s in

Intro Waar je ook naartoe gaat deze zomer, de kans bestaat dat je tijdens je vakantie de brandweer tegenkomt. Of je nou op een citytrip bent, de natuur in trekt of geniet van een vakantie op een tropi...

Twee brandweervraagstukken bij Odyssey Hackathon

Tijdens de Odyssey Hackathon hebben honderd teams met deelnemers van 29 nationaliteiten gewerkt aan twintig vraagstukken, waaronder twee van Brandweer Nederland. Het eerste vraagstuk ging over het sti...