Incidenten City laat het brandweerwerk zien

Incidenten City laat het brandweerwerk zien

Leest, M. van der

Ze toeren er heel Nederland mee door: Incidenten City, de grootste mobiele rampenstad van Nederland. Opgebouwd uit meer dan honderdduizend LEGO-steentjes. Voor Evert de Graaf en André Overeem is het een hobby én een missie. ‘Bouwen! En laten zien wat de brandweer allemaal doet allemaal doet.’

INCIDENTCITY1
Met Incidenten City willen Evert de Graaf en André Overeem toeschouwers kennis laten maken met het werk van de brandweer.Fotografie: Incidenten City

Incidenten City herbergt 23 uiteenlopende Nederlandse incidenten waarbij de brandweer te hulp is geschoten, vertelt De Graaf. ‘Het zijn vooral actuele gebeurtenissen, die landelijk bekend zijn geworden en ook in het Jeugdjournaal zijn geweest. We richten ons namelijk, naast volwassenen, op kinderen. Zij hebben allemaal de vallende kranen in Alphen aan den Rijn gezien. Of het treinincident in Dalfsen, de brand bij Chemie-Pack of de Rotterdamse vrouw die uit haar gips werd verlost.’

Spelenderwijs wijs

Actueel zijn betekent ook dat de mannen constant blijven bouwen. Vrij recente incidenten maken daardoor soms snel weer plaats voor nieuwe. ‘De binnenstadsbrand in Leeuwarden uit 2013, waarbij vijftien panden werden getroffen, waaronder het geboortehuis van Mata Hari, hebben we ingeruild voor het ingestorte Pearle-gebouw in Den Bosch’, verklaart Overeem. ‘Zeker voor kinderen is het belangrijk om bij de tijd te blijven. Hun herinneringen gaan nog niet ver terug.’

Aan de rampenstad is ook een spel verbonden, gaat Overeem verder. ‘Zowel kinderen als volwassenen moeten aan de hand van een vragenlijst alle 23 incidenten opsporen. Daaruit volgt een slagzin met een educatief karakter, die heeft een relatie met brandveiligheid. Zo maken we kinderen en hun ouders bewust van hun eigen gedrag, maar brengen we ook jongeren op originele wijze in contact met de verschillende taken van de brandweer. Zij zullen immers de broodnodige brandweermannen en -vrouwen zijn waar wij in de toekomst van afhankelijk worden. De winnaars krijgen een prijs. Meestal een doos met brandweer LEGO, maar het kan ook iets anders zijn. De organisatie mag zelf de hoofdprijs bepalen. Dat zijn ook weleens zes iPads geweest.’

Hoogste kwaliteit

Zo trekken de mannen al twaalf jaar met hun aanhanger en de incidentenstad door Nederland. Langs brandweerkorpsen vooral, maar zij komen ook bij de politie, de reddingsbrigade en soms zelfs bij Defensie. In het begin was het allemaal nog wat kleiner. Aanvankelijk zelfs maar één plaat van 1 bij 2,25 meter met een paar kleine incidenten, herinnert De Graaf. ‘Eén daarvan was het duikincident in Utrecht, waarbij een brandweerduiker om het leven kwam. Dit incident hebben we al die jaren laten staan. Uit eerbetoon aan onze collega’s. Bovendien willen we ook de donkere kant van de brandweer laten zien.’

Want dat is het doel van de mannen, die zich bij Veiligheidsregio Utrecht al jaren bezig houden met preventie, oefenen en opleiden: de werkzaamheden van de brandweer op een originele manier uitdragen. Met LEGO dus! Daar zijn beiden van jongs af aan gek op. Ze zien zichzelf dan ook als bescheiden LEGO-architecten, die uitsluitend gaan voor de hoogste kwaliteit. Overeem: ‘We willen het maximale resultaat: het moet er zo realistisch mogelijk uitzien. Voor ons is dat de kick. Zo hebben we echte bewegende delen bij de molenbrand in Zuilen en zwaailichten op brandweer- en politievoertuigen. Het vuureffect geven we weer met lichtjes en verkoolde steen met zwarte legoblokjes.’

Tijdrovend

Onder andere dat perfectionisme maakt van Incidenten City een tijdrovende aangelegenheid, aldus De Graaf. ‘Omdat we alleen maar niet-bestaande bouwwerken maken, moeten we vaak op zoek naar bouwstenen die standaard niet verkrijgbaar zijn. Echt een speurtocht over internet. Zo halen we onderdelen uit zo’n beetje de hele wereld. Neem de molenbrand. Hoe kom je aan die schuine molenkap? In het assortiment van LEGO bestaan geen molenonderdelen. Uiteindelijk kwamen we bij een Star Wars-vliegtuigvleugel uit. De oranje kraan in Alphen? Die maakten we van allerlei verschillende oranje onderdelen.’

Ook het reizen zelf neemt veel tijd in beslag. Overeem: ‘We gaan heel Nederland door. Van Groningen tot Zeeuws-Vlaanderen. Tien tot twaalf keer per jaar. Het opbouwen van de stad kost twee uur, afbouwen 2,5 uur. Het bouwen van de incidenten zelf neemt ook de nodige tijd in beslag. Dat doen we thuis, in de avonduren. Of in het weekend. Soms zijn we wel een maand bezig met één incident.’

Verrast door succes

De Graaf krijgt vaak de vraag of LEGO misschien hoofdsponsor van Incidenten City is. ‘Helaas niet! We moeten de meeste spullen gewoon kopen. Net als iedereen. Gelukkig krijgen we ook weleens wat oude LEGO van mensen die komen kijken. Daarmee blijft het mogelijk om nieuwe incidenten te kunnen bouwen. Rijk worden we er dus niet van. Als je ziet wat we aan het eind van het jaar overhouden, dan kun je beter een krantenwijk nemen. Maar het is prima, het gaat ons om de passie en het doel. En we hadden nooit gedacht dat het zo groot en zo succesvol zou worden!’

INCIDENTCITY3
De molenbrand in Zuilen.Fotografie: Incidenten City
INCIDENTCITY2
Het kraanincident in Alphen aan den Rijn.Fotografie: Incidenten City

Andere artikelen in deze aflevering

Inspectie SZW: duiken gebeurt vaak onveilig

De Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) constateert in een onderzoek naar professioneel duiken dat dit vaak onveilig gebeurt. Niet alleen zijn de voorbereiding en instructies onvoldoende, ...

Nieuwe directeur portefeuille Brandweer bij IFV

IJle Stelstra wordt per 1 september de nieuwe directeur brandweer bij het IFV. Hij moet ervoor zorgen dat het IFV verder wordt doorontwikkeld als ondersteunende organisatie voor Brandweer Nederland.