Drone maakt het verschil bij zeer grote brand Rotterdam

Drone maakt het verschil bij zeer grote brand Rotterdam

Jildou Visser

Brandweerlieden uit Rotterdam-Rijnmond staan in de nacht van 5 augustus voor een uitdaging als ze worden ingezet bij een grote brand aan de Industrieweg in Rotterdam. De uitslaande brand woedt aan de achterkant van het gebouw, maar lange tijd is onduidelijk wat er precies brandt. Wanneer de situatie met de drone van de Gezamenlijke Brandweer in kaart is gebracht, wordt het vermoeden bevestigd dat het gaat om een grote woonwagen achter het betreffende bedrijfsverzamelgebouw. Met behulp van de dronebeelden kan de inzet effectief worden gedaan en wordt de brand geblust.

BR201909-2225BRANDVANDEMAAND1
De oranje gloed aan de achterkant van het bedrijfsverzamelgebouw is duidelijk zichtbaar.

Het is 23.45 uur als eerste bevelvoerder Johan ­Trouwborst wordt gealarmeerd voor een gebouwbrand. Op basis van een melding van de politie schaalt de meldkamer op naar middelbrand en niet veel later ook grote brand. ‘Dan weet je dat er iets serieus aan de hand is’, reageert Trouwborst. ‘Aanrijdend zagen we ook een forse rookontwikkeling, die trok laag over de weg.’ In overleg met de Officier van Dienst (OvD) laat de bevelvoerder een tweede redvoertuig en het groot watertransport alarmeren. Ter plaatse wordt de eerste TS door de politie opgevangen. ‘We stonden voor een bedrijfsverzamelgebouw met zeven bedrijven en zagen aan de achterkant een rode gloed. Met de aanvalsploeg ben ik gaan verkennen. We hebben aan de rechterkant naast het pand een hek geforceerd om een beeld te krijgen van de situatie, maar konden niet helemaal aan de achterkant komen. We konden daardoor niet goed inschatten of het pand aan de achterkant brandde of dat er iets anders aan de achterkant in brand stond.’ Trouwborst geeft de tweede TS en een redvoertuig de opdracht om aan de rechter zijkant op te stellen en zet de eerste TS en een redvoertuig aan de linkerzijkant in. Beide redvoertuigen worden ingezet op het voorkomen van uitbreiding aan de achterkant van het gebouw. ‘Door stoplijnen te creëren wilden we daar de eerste slag slaan. Op dat moment kwam er een man uit het bedrijfsverzamelgebouw lopen. Dat hadden we niet verwacht. Hij had duidelijk niet in de gaten dat er aan de achterkant brand woedde. Daarop hebben we gecontroleerd of alle gebouwen leeg waren, dat was het geval. Langzaam zagen we op de eerste verdieping ook steeds meer rook in het pand komen. Dat gaf mij het idee dat we dit gebouw niet zouden kunnen redden. Al wist ik toen nog steeds niet wat er brandde.’

Aanrijdend schaalt OvD Dick de Heus al op naar zeer grote brand met een derde redvoertuig en een tweede peloton. Eenmaal ter plaatse ziet hij dat het beeld dat Trouwborst schetste klopt. ‘Het was ontzettend lastig om een goed beeld van de brand te krijgen. Alle gebouwen waren aan elkaar gebouwd. Omdat het te ver lopen was heb ik nog een rondje eromheen gereden. Door de complexe bebouwing was het lastig te traceren wat er precies brandde. Het brandde in ieder geval wel hard en er kwam veel rook vrij.’ Op basis van dat beeld wordt GRIP1 afgegeven en laat de Hoofdofficier van Dienst (HOvD) het droneteam alarmeren. De Heus besluit het eerste peloton aan de voorkant in te zetten en het tweede peloton aan de achterkant. ‘Op deze manier wilden we de brand van alle kanten inpakken, overslag voorkomen en de brand blussen.’

BR201909-2225BRANDVANDEMAAND2
Met behulp van de beelden van de drone kunnen de eenheden effectief worden ingezet.

Drone

Gezagvoerder Norbert van Erk van het droneteam wordt die nacht om 0.23 uur gealarmeerd. ‘We kijken dan altijd eerst of we kunnen vliegen. Ik heb Google Earth erbij gepakt om zicht te krijgen op de locatie en zag dat het in het luchtruim van Rotterdam The Hague Airport viel. Dat betekent dat we bij hen een vluchtplan moeten indienen en toestemming moeten krijgen. In zo’n vluchtplan leggen we bijvoorbeeld de locatie, het tijdstip, de duur van de vlucht en de vlieghoogte vast. Verder kijk ik op dat moment naar de weersomstandigheden. Het waaide niet hard, er was geen onweer en ook geen zware buien. Vliegen was dus mogelijk.’ Dan alarmeert Van Erk de rest van het droneteam. Hij rijdt rechtstreeks naar de incidentlocatie, terwijl zijn collega’s de dronebus ophalen. ‘Ter plaatse zoek ik een geschikte start- en landingsplaats, verzamel ik informatie bij de OvD en HOvD en maak ik een Taak Risico Analyse (TRA).’ De rest van het team komt dan ook ter plaatse en richt de start- en landingsplaats in. ‘Op het moment dat we in het luchtruim van het vliegveld vliegen, moeten we ook een communicatiemast opbouwen, zodat we tijdens de inzet continu contact kunnen houden met de luchtverkeersleider’, vult collega Robbert Heinecke aan. ‘Dan is het tijd voor de preflight check, een briefing, een veiligheidscheck en als we er dan allemaal klaar voor zijn gaan we de lucht in.’

De opdracht voor het droneteam is om zo goed mogelijk in beeld te brengen wat er brandt. ‘We konden goed zien dat de brand niet woedde in de achterkant van het bedrijfsverzamelgebouw, maar in een grote woonwagen die achter het gebouw stond. De meeste vlammen waren er al af, we zagen alleen nog enkele hotspots waaronder een gasbrand. De netbeheerder was al gealarmeerd. Met de beelden van de drone konden we het redvoertuig die aan die kant was ingezet heel precies de opdracht geven waar ze moesten blussen en hoe ze het naastgelegen gebouw van de gasbrand moesten afschermen’, vertelt Van Erk. ‘Daarnaast waren er twee hotspots onder een stalen dakplaat. Die platen moesten eerst worden verwijderd voordat de eenheden erbij konden.’

BR201909-2225BRANDVANDEMAAND3
Met behulp van de beelden van het droneteam krijgt de bemanning van het redvoertuig duidelijke instructies. De gasbrand mag niet worden geblust, terwijl het bedrijfsverzamelgebouw moet worden afgeschermd om overslag te voorkomen.

De Heus bevestigt de toegevoegde waarde van het droneteam. ‘Op die beelden zagen we goed waar het precies brandde en wat het effect van onze inzet was. Het heeft ons echt geholpen om de eenheden goed aan te sturen en op de meest effectieve manier in te zetten. Als je ziet dat er in je stoplijn een gat zit, kun je eenheden bijsturen door ze de opdracht te geven de straal iets meer naar links of naar rechts te verplaatsen. Ik durf wel te zeggen dat de drone een grote meerwaarde heeft geleverd bij het onder controle krijgen van deze brand.’

Commandovoering

Voor De Heus was het een van de eerste grote inzetten als OvD nadat hij vlak voor de zomer zijn opleiding heeft afgerond. Hij zit nog in een inwerktraject, een ervaren OvD loopt in die periode met hem mee. ‘Ik denk dat het een groot voordeel is dat we in de opleiding worden geschoold met de nieuwe inzichten in situationele commandovoering. Bij dit incident werkte het heel goed dat ik in de beginfase de bevelvoerders hun eigen inzet heb laten bepalen, zodat ik tijd had om een goed beeld te vormen. Toen ik dat beeld eenmaal had ben ik overgeschakeld naar een meer hiërarchische manier van commandovoering. Deze manier van werken geeft veel meer rust en geeft je de mogelijkheid echt goed te kijken wat er aan de hand is.’

Door Jildou Visser; Fotografie Flashphoto.nl

Andere artikelen in deze aflevering

Finalisten vaardigheidstoetsen bekend

De finalisten van de vaardigheidstoetsen van het Algemeen Brandweer Wedstrijd Comité (ABWC) zijn bekend. Dit seizoen streden ruim 650 ploegen om de felbegeerde finaleplaatsen. De finale in de landelij...